mandag 16. august 2010

Et lite livstegn fra en sliten jente..

Har nå lenge tenkt å skrive her, men har liksom aldri funnet en passende tid, passende ord og dessuten har jeg vært veldig i tvil om bloggens vinkling dersom jeg skriver for mye om det som har skjedd.

.. For mye har skjedd. Mye som mange utenforstående sikkert ser på med forskjellig syn. Uansett, enn så lenge så lar jeg være å skrive så mye om det, mest fordi jeg er sliten og trøtt, ergo derfor ikke klarer å skrive spesielt mye i denne omgang. Ville bare si hei til alle dere som sender inn søte kommentarer og oppmuntrende ord til tross for at jeg ikke har skrevet på kjempelenge. Tusen takk! <3

Først og fremst vil jeg skrive litt om ettervirkninger av en spiseforstyrrelse. De er helt forferdelige, og tro meg; de kommer! På et eller annet tidspunkt. Spiseforstyrrelsen har aldri hindret meg så mye som nå, og jeg veier langt over laveste vekt. Angående vekt, jeg veier meg ikke så jeg vet ikke et eksakt tall, men noen og 40 regner jeg med. Havnet inn på sykehuset i juni/juni og da hadde jeg komplikasjoner. Dehydrert blandt annet. Jeg blir kjempefort dehydrert, tørr og sensitiv hud, blackouts & besvimelser, dårlig blodsirkulasjon, sår bruker eeeevigheter på å gro, masse muskelsmerter, magesmerter selv ved lavt inntak av næring, dårlig hår og negler.. Skal jeg ramse opp mer? Okei.. Sliten, trøtt, forvirra, vondt i hodet, smerter i bryst, lammelser, ekstremt dårlig søvn. Mer? Ok, ikke ha tilstrekkelig energi til venner, familie, dyr etc.. Det er helt forferdelig! Jeg er så sliten hele tiden, og bruker jeg energi på (hva som helst egentlig) så blir jeg kjempesliten og trenge mye hvile for å få litt krefter igjen.

Nei, jeg vet ikke jeg. Det er så slitsomt. Omtrent hver dag er et slit, og jeg lovpriser de dagene der jeg faktisk føler meg normal. Som en normal 19 år gammel jente, som et menneske. Får jeg en "normal" hverdag, er jeg lykkelig som bare det!

Jeg har faktisk de dagene, og normal for meg er å ikke tenke på maten, ikke ha smerter, ikke ha så mange bekymringer. Dele dagen med gode venner :) Det er faktisk noen jeg klarer å spise sammen med, uten å tenke nevneverdig på det. Det er så herlig! Men i de fleste tilfeller får jeg enten mye tankekjør, eller mindre, men ofte ligger ambivalensen baki der. Dog i mitt tilfelle nå er det vel ikke så mye ambivalens lengre, mest håp om en bedre fremtid, men som sagt, ettervirkninger/bivirkningene holder meg tilbake i det helvete jeg så sårt vil ut av.

Har begynt i behandling hos Enhet for Spiseforstyrrelser på SUS, og syns vel i grunnen egentlig ikke noe om det. Får bare masse timer og regninger i posten. Mer enn jeg klarer å holde kontroll på. Opplegget er jeg heller ikke særlig positiv til, i og med at det innebærer mer fokus på kost og kalorier og ikke minst: VEKT! Det siste der er et stort tabu for meg, også det å henge seg mer opp i kostplan og lignende. Jeg trenger å komme meg vekk fra det, og syns ærlig talt det er herlig å kunne ta seg en røyk og en iskald iskaffe med venner uten å tenke på kaloriene i melken. Det kan jeg gjøre i mange tilfeller, men ikke om jeg skal forplikte meg til et sånt opplegg. Men jeg må bare holde ut og prøve, ellers får jeg visstnok ikke noe hjelp fra NAV, og det trenger jeg nå.

Flytter nemlig ut av nåværende leilighet. Har bare ordnet midlertidig boplass for maks for måneder, og etterpå vet jeg ikke hvor jeg ender opp. Forhåpentligvis en trygg og god plass :) Jeg har da noen planer, og krysser fingrene for at de går i oppfyllelse! :)

Tror jeg avslutter her, men titter innom og leser kommentarer, svarer på spørsmål og skriver flere innlegg.

Take care alle sammen!

Over og ut.

32 kommentarer:

  1. Uff, anoreksi er grusomt. Sliter med det selv, men er takk og pris et godt stykke på bedrings vei.
    Stå på, ikke la sykdommen styre deg (lettere sagt en gjort). Jeg heier på deg ;)

    SvarSlett
  2. Godt å se et lite livstegn fra deg. Titter innom bloggen din titt og ofte og håper at alt går bra med deg. Håper du får mer energi så fort som mulig slik at du orker å leve livet litt mer :)

    SvarSlett
  3. Så fantastisk å endeleg høyre livsteikn frå deg!! Må berre få seie at du er ei utruleg klok og reflektert jente for din alder, og det kjem til å komme deg til stor fordel resten av dine dagar. Behold det fokuset du har ang. å f. eks ete med vener i staden for å la deg henge opp i det SUS fokuserar på.
    Når du får fleirtal av "normale" dagar - og det får du! - kjem du til å gjere maks ut av dei og verdsetje dei meir enn nokon :)
    Tenker på deg! Du er verkeleg utruleg.

    SvarSlett
  4. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHH,NÅ ble jeg glad nå lille venn!! Det er så altfor lenge siden sist!! Miss you vettu ;)

    Sf'n vet å snike seg på,den henger alltid med,det er så vanskelig å riste den av seg..
    Jeg skjønner at det blir mye når de skal kjøre kostplan,passe på kalorier og vekt,men de fleste plasser passer jo på akkurat dette,at man skal ha i seg nok,og ikke komme under en viss vekt...så jeg håper du holder ut,og at ting blir bedre for deg etterhvert. Du fortjener jo kun det beste :)

    Prøv å kos deg så mye du kan med vennene dine,og skyv fokuset på sf vekk så langt du klarer.Du har jo tross alt kommet deg langt på vei i forhold til der du var for litt over 1 år siden :)

    Ta vare på deg selv vakre lille venn.Du er i tankene mine <3

    klem

    SvarSlett
  5. Godt å høre fra deg!! Ønsker deg lykke til med alt :) Du er modig og sterk, fortsett slik!

    SvarSlett
  6. jeg vil bare si : stå på :)
    jeg blir veldig rørt av det du skriver! jeg har selv vært friskmeldt fra anoreksi i godt over en måned nå og selvom hver dag er en ny kamp klarer jeg virkelig å sette pris på livet igjen! det er så herlig å endelig kjenne glede! jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre i kampen mot sykdommen! lov meg og aldri gi opp! friske og gode dager er ikke langt unna!! ;)

    SvarSlett
  7. <3
    gla i deg iris <3

    stå på.

    klem fra gina.

    SvarSlett
  8. love ju sweety! du e sterke.
    rom rom rom... ping:P
    klem frå aina

    SvarSlett
  9. Jeg har vært innom bloggen minst en gang i uka for å se om du hadde skrevet noe nytt innlegg elelr så i flere måneder. Og endelig kom det!! Utrolig, men sant.
    Det er fint å hære at du er kommet deg, selv om jeg vet det er hardt - å kjempe fra en spiseforstyrrelse er ikke enkelt og det er ikke gjort på et blunk. Men du kan klare det, bare ikke gi opp :)
    Klem

    SvarSlett
  10. Helt ufattlig og lese bloggen din. Har selv sliti meg sfs i 12 år, og går nå i behandling. Har bulimi som jeg jobber med å kutte ut, noe som resulterer i at jeg føler meg kjempeflink når jeg spiser. "Åh så flink jeg er spist hele 2 knekkebrød" (hm, det er jo 77 kalorier!!)
    En håpløs sirkel, en håpløs makt!
    Problemet blir alltid bagetellisert blandt venner, ("pfft, spis da fyrstiken. Har du ikke knekt enda?") ingen som forstår seg på makten det har på den som rammes, og støtten personen egentlig trenger, og ønsker.
    Var kjempe fint å lese bloggen din, se at det finnes håp og at jeg ikke er alene, for gud så ensomt og jævlig det føles!

    SvarSlett
  11. SÅ glad for dette innlegget! Håper du kommer sterkt tilbake. Savner deg og blogginga di<3

    SvarSlett
  12. Det er vondt å høre at du har det sånn, men du må vite at jeg står her i samme situasjon "nesten" og tenker at dette ikke er noe farlig (med meg selv) men når du skriver det er det skremmende, det er virkelig. Jeg står her for deg lille deg, og vil være for hjelp og støtte om jeg kan det! Stå på <3

    SvarSlett
  13. Så godt og se et nytt innlegg igjen <3

    SvarSlett
  14. Du er helt fantastisk :) Kusina mi begynte å få spiseforstyrrelser, men vi klarte å få stoppet det i tide <33 Jeg syns du sier akkurat hvordan en spiseforstyrrelser er, og hvilke bivirkninger du får,. For det er nesten ingen som hvet om de virkningene på kroppen spiseforrstyrelser gjør, de bare tror du blir tynnere og penere. Jeg har tenkt på det en del selv, men så når jeg leser hvordan det egentlig er, ombestemmer jeg meg med engang og blir mer fornøyd med sånn jeg er. Men utseende har ikke alt å si. Du virker veldig snill og stå på <3 Du kommer til å klare det

    SvarSlett
  15. Du skriver så fint om et så vanskelig tema. Jeg jobber som coach og ernæringsrådgiver og har klienter med samme utfordring som deg. Det alle sammen sliter med er at fokuset har låst seg fullstendig på mat og vekt, ikke bare for den det gjelder men for alle andre også. Mange sier at selv om de har lyst til å bare være vanlig og gjøre vanlige ting kommer kommentarer eller eget hode i veien. Jeg pleier å gi mine klienter en enkel oppgave. En takknemlighetsbok. En liten bok du har på nattbordet, der du skriver de fine tingene som skjer i løpet av en dag. Det kan være bittesmå ting som et smil eller noe vakkert, men det er ikke lov å skrive noe om mat eller sykdom. Uansett om det er positivt er dette en bok helt fri for temaet mat og sykdom. Bare gode vanlige ting skal ned her. Pass på at du får med deg alt det fine som skjer slik at du har noe å skrive når kvelden kommer. Hvis livet blir tungt tar du den frem. Lykke til, husk at du ikke er tankene dine :o)) Kristin

    SvarSlett
  16. Veldig lenge siden - hvordan har du det?

    SvarSlett
  17. Savner blogginga di.. Veldig mye. Håper du starter opp igjen!

    SvarSlett
  18. Hvordan går det med deg, søte? ☀
    Får vi en liten 'oppdatering' snart, et livstegn?
    Jeg -og flere med, tenker på deg!

    SvarSlett
  19. Jeg tenker også på deg... vakre, gode deg... jeg lurer på hvordan det går... jeg håper at du en dag kan kjenne på det aller beste for deg <3

    SvarSlett
  20. Jeg kjenner deg ikke, men leste bloggen din lenge.. Vet det er over et år siden siste innlegg, men sjekker innom stadig vekk fortsatt. Lurer på hvordan det går med deg.

    Jeg tenker på deg, og ønsker deg alt godt :)

    SvarSlett
  21. Vakre Iris, hvordan går det med deg?

    SvarSlett
  22. Hei! Jeg er en jente fra Bodø som leter etter ungdom som har eller har hatt en spiseforstyrrelse. Grunnen er at jeg helt enkelt trenger ungdom som har eller har hatt problemer med spising til å svare på noen helt greie og 100% anonyme spørsmål til ett inlegg i avisa nordland (ANung), som skal skrives for å gjøre flere unge oppmerksome på at normal slanking, eller andre muligheter vil være mye bedre enn å utsette kroppen sin for en spiseforstyrrelse..
    For å kunne gjøre dette trenger jeg en person jeg kan snakke med (over mail, telefon eller blogg) som helst bor i nordland. Kjenner du en person jeg kan kontakte, eller bor du selv i Nordland? Trenger noen som har lyst til å gjøre en god gjerning for andre unge! Blir veldig glad for svar! MVH Dorothea i ANung. Jeg kan kontaktes på mail: dorothea_95@hotmail.com

    SvarSlett
  23. jeg titter fremdeles innom her <3 bare for å kjekke, lurer sånn på hvordan det går med deg. tenker på deg!

    SvarSlett
  24. Hei.
    Jeg har lest bloggen din lenge og syns du er ei fantastisk jente som er kjempesterk. Håper bare du fortsatt er i livet, hadde vært veldig betryggende med et livstegn :
    Stor klem

    SvarSlett
  25. kjære deg. kom innom bloggen din da jeg søkte litt rundt spiseforstyrrelser. innså for ikke lenge siden at jeg er syk selv, og virkelig trenger hjelp. tusen takk for at du tør å dele dine tanker og opplevelser rundt sykdommen med oss, jeg beundrer virkelig det motet du viser.
    jeg er lei av å telle kalorier, jeg er lei av å føle at jeg ikke er god nok, lei av at mat kontrollerer livet mitt. du har inspirert meg til å prøve å bli frisk. jeg vet jeg har en lang kamp foran meg, men det å vite at jeg ikke er alene hjelper utrolig mye.
    takk:)

    SvarSlett
  26. Stå på, utrolig fint å lese det du skriver. Du er sterk! Jeg vil vise deg noe jeg kom over på en annen blogg. En tekst jeg lånte, og puttet på min egen. Kan putte den på din også. Den er virkelig noe å ta til seg.

    "Tenk på alt du gikk gjennom i går, forrige uke, året som har gått. Stress på skolen, mas fra foreldre, kanskje har du angst, spiseforstyrrelser, depresjoner, kanskje blir du mobbet, uansett så har vi alle våre utfordringer, og bare du vet hva dine er. Tenk på det, og se på deg selv nå.

    Du våknet faktisk i dag også. Du er fortsatt, til tross for alt og alle som har jobbet imot deg. Du er sterkere enn det som presser deg ned ? du er fortsatt her!"

    SvarSlett
  27. Håper fortsatt på en oppdatering..
    :)

    SvarSlett
  28. Hei. Håper fortsatt på en oppdatering her.. :)

    SvarSlett
  29. Heihei!
    Er også innom å sjekker, håper alt er bra med deg..! Et lite livstegn?
    Masse klemmer <3

    SvarSlett
  30. Hei,
    Titter fortsatt innom her. Lurer på hvordan det går med deg.

    :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg :)