fredag 30. oktober 2009

Iris er en smule sint på behandler og helsenorge...

Subject: SV: Alternativ hjelp?
Date: Fri, 30 Oct 2009 08:43:39 +0100
From: -----------------------
To: ______@hotmail.com

Hei Iris. Beklager at dette tar tid.
 
Når det gjelder rehab penger trodde jeg du allerede hadde fått papirer som du skulle ta med ned til NAV. Hvis du trenger nye bør vi kanskje ha et møte for å gjøre en ny vurdering og slik at jeg kan skrive en vurdering som dekker dine behov. (Jeg har aldri fått noe papirer -_-)
 
Jeg har bedt avdeling for spiseforstyrrelse om en konsultasjon, slik at du skal få riktig hjelp. 
 
Jeg mener nok at du bør ta en innelggelse nå, da jeg får inntrykk av at du har det vanskelig og ikke får til spisingen selv. Dette kan nok medføre at du blir lagt inn over en tid, slik at du kommer opp i nok vekt og har en fungering somk ivaretar din helse. Jeg vet at dette ikke er det du ønsker å høre, men mailene dine kommer om natten, tenker jeg det kommer av at du er sulten og ikke greier å sove. 
 
Mvh.  -----------


Hei -------.

Jeg er ikke interissert i en innleggelse over tid! Jeg har mitt liv som jeg prøver å stable på beina, pluss en familie, en leilighet, venner og en hund å ivareta. Jeg har vært hos NAV angående rehabilitering, og de trenger informasjon fra deg. Kan du bare sende papirene til dem? Dette er viktig å få gjort snarlig.

Jeg har selv tatt tak i ting siden du ikke har vært tilgjengelig. Har snakket med både fastlege og pasientombud og har fått til ting selv. Eneste jeg trenger hjelp til nå er rehabilitering.

En innleggelse på et sånt sted kan ikke gi meg annet enn midlertidig livreddning. En pause fra livet. En mulighet til å innse at jeg har et problem. Jeg blir satt i en sykelig situasjon der fokuset på sykdommen og unaturlig spising blir verre enn noen annen plass. Det er ikke det jeg trenger. Jeg vet nemlig at jeg er syk, jeg vil ikke ha fokus på kalorier, tidsbestemte måltider, stive blikk og en psyk tilværelse. Jeg jobber meg jo UT av dette! Jeg kunne trengt hjelp til å legge på meg ja, men ikke via å bli plassert i en boks og bli påklistret masse lapper som sier hvem jeg er og hva jeg bør gjøre. Jeg vet meget godt selv hvem jeg er. Jeg beklager, men en innleggelse er desverre ikke noe godt alternativ.

Hvis det er noe jeg kan gå med på, så er det dagopphold, men da KUN om jeg kan ha med hunden. Regner med at det blir vanskelig, med mindre det kan ordnes slik at noen går tur med ham når jeg eventuelt har et måltid etc. Men vanskelig blir det vel uansett. Det er ikke aktuelt å la ham bli hjemme alene så lenge.

Ja, jeg har vanskelig for å sove, men det har absolutt INGENTING med at jeg ligger våken av sult! Hørt om tankekaos kanskje? Er ikke bare jeg som har det...

Hvis du ikke er interissert i å hjelpe meg lenger, så foreslår jeg at du heller tar kontakt med meg og sier i fra, fremfor å gå bak ryggen min å ta kontakt med andre instanser som jeg regelrett vet at jeg ikke har nytte av på dette stadiet. Da velger jeg å heller trekke meg ut fra hele opplegget, og fortsetter med fastlegen som iallefall faktisk hører på meg og tar tak i ting.

Syns det er nedverdigende å rett og slett skammelig å måtte ringe inn til avdelingen for å få deg til å besvare en mail, etter at det har gått nesten 3 uker. Jeg forventer ikke at du sitter på dataen til alle døgnets tider, men når du vet at du venter post, så skjekker du mailen! Du går totalt i mot deg selv ved det du sier og gjør her. Hevder at du er bekymret og ikke kan gi nok hjelp, men å besvare en viktig mail, det er for mye forlangt? Ærlig talt!

Beklager at jeg virker kvass nå, men jeg er rett og slett bare lei av at alle i helsenorge (da spesielt psykratrien) bruker pasienter som kasteball når det bare oppstår en liten situasjon som ikke passer helt inn under det som gjerne er lett å takle.

Mvh. Iris

13 kommentarer:

  1. Utrolig bra skrevet av deg!! Kjempebra!

    SvarSlett
  2. Det var et bra svar du ga tilbake. Kan virkelig ikke behandle mennesker slik. Bra du sier i fra om det du mener =)
    Stå på

    SvarSlett
  3. Kjempe bra skrevet! du er ærlig og det er bra at du sier det du mener og føler er best for deg:D stå på !

    SvarSlett
  4. Titt innom bloggen min en tur ;)

    Veldig bra skrevet, Iris!!

    SvarSlett
  5. det er bra du sier ifra om akkurat det du mener iris! det er veien å gå, folk måå forstå at du faktisk kjemper din egen kamp, og at du gjør det du kan for å komme deg videre!!! det er bra du setter ned foten, for de må skjønne at det faktisk må gjøres noe mer enn bare å skrive et fordømt papir, eller kaste deg inn i et opplegg som ikke funker for deg i det hele tatt!!

    Håper de ser at det er en fighter i deg som ikke finnes seg i hva som helst!! Stå på, og ikke gi deg!!!

    glad i deg <3

    SvarSlett
  6. fy faen først tenk noe så umenneskelig skrevet av ei som skal jobbe å får betalt for driten hun gjør ?
    jeg blir varm i hue.

    bra skrevet av deg da!!

    jeg er glad i deg iris og du er mi vennine i real life og <3

    klem fra Gina som savner deg <'3

    SvarSlett
  7. Hm, bare en tanke, men en innleggelse vil kanskje hjelpe deg til å få struktur på måltider? Du har jo mange forpliktelser mht hund, venner og hjem, og du kan umulig klare det over tid uten å få i deg nok mat. Det hadde vært utrolig bra om du kunne få med deg hunden din, dyr er undervurdert som terapi! Håper du får raskere svar på mailen din enn 3 uker..
    Klem fra Tina

    SvarSlett
  8. sender over en klem til deg<3

    jeg skulle ønske at Efs hadde en dagavdeling eller noe slikt.. for da blir man ikke totalt "isolert", man kan ha et liv utenom når man jobber seg ut av spiseforstyrrelsen.

    SvarSlett
  9. Hei Iris! Lenge siden du har oppdatert.. hvordan er det med deg for tiden? Fått noen flere svar fra helseNorge om behandling og hjelp? Klem Tina

    SvarSlett
  10. Selvom jeg ikke kjenner deg, så vet jeg at du er en utrolig sterk jente. hvis du ikke hadde vært det, så hadde du vært død for lenge siden. du har viljestyrke, og den må du bare fortsette å bruke. ikke gi opp! denne drittsykdommen skal ikke få ta fra deg livet. du er ung, og du har et langt liv foran deg. du er en utrolig vakker person som fortjener så mye mer! jeg har selv hatt/har spiseforstyrrelser. men det var ikke på langt nær så ille som det er med deg. jeg er 15 år og er 174 høy, og på det minste så veide 48 kilo. rakk ikke gå ned mer før jeg ble ferska. og etter at foreldrene mine fant det ut, så ble ting skikkelig vanskelig. da blei jeg tvangsfora. de passa på meg hele tia, og jeg blei tvingt til å spise masse mat. de passer fortsatt på meg, men ikke hele tia. jeg gikk fra å nesten ikke spise noen ting, til å måtte spise 5 store måltider hver dag. + at jeg måtte drikke masse juice og melk. jeg har nå holdt på med dette i 8mnd, men er ikke blitt helt frisk. er mye bedre fysisk, men ikke psykisk. har holt på å ta selvmord et par ganger, og jeg er veldig deprimert. har fortsatt veldig lyst til å gå ned i vekt, men skjønner at det ikke er det beste. det ødelegger så mye.

    varm klem fra meg <3

    SvarSlett
  11. hei! vet det er vanskelig og kjipt med spiseforstyrrelse.
    Men det vanskeligste er nok kneiken der du må både kjempe med deg selv og sammen med andre for å komme deg videre. Fordi andre mennesker 'blander seg inn' og lager helt nye regler for deg, samtidig som du prøver å finne din egen vei å gå.
    Men du må forstå at det er mange som sliter. Mange mange fler enn deg trenger også hjelp, og det er ikke hjelp å få hver dag. Ved å ha faste rutiner for ting, kan de behandle fler mennesker samtidig. Det er desverre ikke tid til å behandle hvert menneske individuelt hele tiden. Så all den hjelper du føler at du BØR ha, den tviler jeg på at du kommer til å få. For det er ikke nok resurser til det.
    Men de som hjelper deg prøver nok så godt de kan.
    Ellers bør du leve så normalt du klarer, som jeg tenker meg at du prøver :)
    Lev ditt eget liv, og gjør hva DU vil for å komme videre. De andre HJELPER den bare. De bestemmer ikke over deg.

    SvarSlett
  12. Amen! Man blir virkelig brukt som en kasteball, og jeg kjenner følelsen. Det suger. Håper det går bra med deg og du er kommet noen skritt i riktig retning! Det fortjener du! :-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg :)