søndag 17. januar 2010

Som en løvetann som vokser opp av asfalt


Jeg kan like godt si det. For jeg har visst sagt det til alle andre i det siste likevel (brødre, mor, far, venner, venners foreldre etc, etc.. )

Jeg har lagt på meg nesten 10 kg!! Helt sant. Og jeg freaker ikke ut like mye som før ved tanken. Jeg føler meg totalt utilpass i min egen kropp, ja det gjør jeg, og jeg føler at jeg er helt feil sammensatt (store lår, mage og rumpe og INGEN pupper. Men de vokser vel litt med tid og pleie(mat)?

Det føles mye bedre enn da jeg var på mitt tynneste for litt siden. Jeg føler meg mer menneskelig selv om jeg er utrolig sårbar og usikker.

Har vært en del ute i det siste. Snakket med folk og møtt folk jeg normalt aldri ville våget å prate med. Gjort en del ting jeg kanskje ikke burde gjort, men jeg angrer ikke på noe.

10 kg er mye ja. Ekstremt. MEN det måtte til. Jeg var trossalt nede på 25, 26-27 kg. Det er jammen meg sykt! Og jeg er glad jeg fikk det til såpass fort selv om det har vært, og ER jævlig. Beklager ordbruken, men i mangel på et mer passende ord, måtte jeg bare ta det mest beskrivende.

Nå mener jeg ikke å ta motet i fra de som kanskje vil gå samme vei som meg. For jeg føler meg ufattelig mye bedre enn det jeg gjorde for litt siden. Ting er vanskelige, ubeskrivelige, men likevel bedre. Så tygg litt på den.

Gleder meg veldig til å begynne på p piller. Har vært hos lege, men der ble jeg sendt videre til sykehus for omfattende prøver og diverse tester, siden kroppen min er såpass ødelagt innvendig. Man må se om jeg faktisk tåler, og eventuellt hvor kraftige hormoner som må til.

Det er faktisk et faktum at hormonbehandling kan hjelpe spiseforstyrrede. Eneste jeg gruer meg til er å få mensen igjen, for det har jeg ikke hatt på flere år. Eller.. 3 år. Men jeg hadde jo ikke hatt den lenge da heller (1 år?) så alt er liksom veldig uvant. Men det blir jo greit å få tilbake litt av det å være jente. Ja, det blir vel bra :) Blir ikke så mye sjokk, for da er det JEG som bestemmer at NÅ er det greit, og ikke kroppen min som bestemmer at nå er jeg "stor" nok liksom.

Sist helg har vært litt rar. Hadde ekstreme latterkick hele fredagkveld og utover lørdagen, helt til natt til søndag. Jeg har aldri ledd så mye på en gang, og jeg fikk gangsperr i magen på grunn av all latteren. Da vet man at man har ledd mye ja.

Søndagen fikk jeg en litt apatisk periode på grunn av null søvn natt til søndag, og en laaaang gåtur klokken 06.00 om morgenen. Fra Tjensvoll til Tasta, stokkavannet rundt. Sov ingenting og da skjønner jeg at humøret ikke var helt på topp. Til tross hadde jeg et lite latterkick også senere den dagen.

Har lastet ned mange sanger til ipoden min nå, og jeg bare eeeelsker dem. Elsker musikk! Musikk har hjulpet meg masse i rett retning, men det kommer veldig an på hvilken musikk man hører på. Deppesanger er nono...

Har heler ikke veid meg siden jeg gikk ned i vekt igjen (da på ca 35 kg, og det var noen uker siden). Orker ikke. For jeg vet jeg går opp. Og bra er det! Jeg kan ikke lenger holde rundt lårene mine. For ikke lenge siden jeg kunne holde rundt og "dra" opp og ned hele låret uten å komme borti. Nå får jeg ikke fingrene rundt. Og ja.. Jeg bruker bare en bh nå :D Har gjort det de siste dagene. Med store puter vel og merke. Haha.. Jeg er helt bestemt på å få pupper! - som jo har blitt en liten big deal for meg. Det å ha en(to) kroppsdel(er) å fokusere på å få fine, hjelper meg å takle presset og smerten av å legge på seg. Jeg har nå fått skikkelig rumpe og skikkelige lår. Rumpa er ikke innover og bare bein som den var (helt seriøst), og jeg kan nå kjenne at det er mang en håndfull fett der. Jeg ser fremgang og det er det som teller.

Jeg er ganske redd for tilbakeslag, og forbereder meg på det, men prøver å utnytte det fine i livet mitt akkurat nå. Jeg lever livet litt "on the edge", men det fungerer. Jeg har jo levd på en litt annen kant i flere år nå, så kanskje jeg rett og slett trenger den spenningen siden jeg ikke lenger er i en dødelig fase. Takk gud for det.



Beklager for at dette ble usammenhengende og litt rart. Har klippet og kopiert fra diverse ting jeg har skrevet før.

Legger opp noen bilder.

Livredder:



Min kjære:


Prøver å spise mat...




Ekte glede:
 

Vil jeg leve eller dø



Vil DU leve?
Til syvende og sist er det kun du som har verktøyet og styrken til å snu tilværelsen. Kun du som kan velge det gode i livet. Du som lever ditt liv. Ingen andre. Mye hjelp kan man få fra mange og fjerne, og nettopp en sånn hjelp håper jeg at jeg kan tilby noen. Da er som nevnt all smerten jeg har vært, og går igjennom, verdt det!

17 kommentarer:

  1. Dette er helt fantastisk bra!! Det er kjempebra jobba av deg! Og du skriver så bra og oppmuntrende. Du har en kjempefin innstilling, og det vil du komme langt med! Gledebildet er nydelig. Det ble mange positive ord her, men jeg mener hvert eneste ett!

    SvarSlett
  2. Forresten. Jeg skrev også nettopp om latter og gangsperr i magen! Er det ikke deilig :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det Liseliten <3 Ordene dine backer opp, og varmer veldig :)

    SvarSlett
  4. For et fint innlegg, du gjorde dagen mye bedre!:) Jeg heier på deg!

    SvarSlett
  5. Kjempebra! Det har liksom alltid vært så lett å se viljen din til å få det bedre synes jeg. Du kjemper en hard kamp, men jeg har tro på at du skal vinne den. Du har rette innstillingen for det. Og det virker som du har en enorm styrke i deg. Lykke til videre, dette klarer du!!! :D

    SvarSlett
  6. Kjære vakreste iris'n i hele verden <3

    dette var et så utrolig godt innlegg å lese!! Jeg er så vanvittig glad for å høre at du har gått opp i vekt, at du fortsetter å kjempe, at du tror på det du kjemper mot å nå,og at du kjenner at det er godt å leve igjen. Jeg er så utrolig stolt av deg at du aner ikke!!!

    Jeg krysser fingrer og tær for at alt går din vei nå, at all livslyst kommer tilbake og at du klarer å leve livet til det fulle!!!

    Den dagen jeg kommer til stavanger skal du få en kjempestor god klem av meg!

    veldig glad i deg vennen <3

    SvarSlett
  7. så utrolig bra at du har klart å gå opp vi vekt! du ser flott ut! du er mye penere nå som du veier noen kilo mer :) jeg har virkelig troa på at du kan vinne denne kampen! stå på! jeg heier på deg :)
    varm klem fra en som ikke kjenner deg, men som følger med på bloggen din, og som syntes du virker som en utrolig bra jente med masse styrke :)

    SvarSlett
  8. Det e bra iris :)
    blir glad av å lesa du får det til <3
    du e sterke vit det!!
    stå på videre eg vil ver her :) <3

    klem fra Gina.

    SvarSlett
  9. Så utrolig FLINK og STERK du e!

    Stå på videre, Iris!

    <3

    SvarSlett
  10. STÅ PÅ VIDERE! Du er en ufattelig nydelig jente. Det er så synd at dette har hendt deg. Jeg så på bildene av deg før du fikk SF, å du var jo helt fantastisk pen. Det er du nå også, men du skal vite at å være kvinnelig med former er vakkert!

    Du er kjempeflink!

    SvarSlett
  11. OMG!! trodde jeg hadde kommentert her, men når jeg snoka gjennom kommentarer så hadde jeg visst ikke det *typiiiisk*

    Syns du er så utrolig flink som har klart og nå så stor fremgang helt selv uten behandling, det ser jeg i stor respekt av!! :')
    Du ser helt utrolig flott ut & det smilet ditt varmer helt inni hjertet, du er NYDELIG! <3

    STOLT av deg Iris, virkelig!! :D <33

    SvarSlett
  12. du er utfordret, ta en titt på min blogg ;)

    SvarSlett
  13. Lenge siden oppdatering nå! Hvordan går det??

    SvarSlett
  14. Det er første gang jeg leser bloggen din, men kjempe fin blogg og det første jeg tenkte når jeg leste at du hadde lagt på deg litt, var "kjempebra" så bra !! og du er en nydelig jente !! Stå på ! :)

    SvarSlett
  15. Å takka for livet er ikkje alltid ein selvfølge.
    Godt at du vågar å dela livet ditt med verden rundt deg.
    Ynskjer deg alt godt og Guds velsigning.

    Trosten

    SvarSlett
  16. Det virker som du har utrolig god selvinnsikt til å være 18 år.Og til å slite med det du gjør.
    Måten du skiver på forteller meg at du kommer til og overvinne dette monsteret som forfølger deg.
    Å hadde du bare kunne innsett hvor utrolig nydelig jente du er.!
    hilsen ei som også elsker å gå rundt stokkavannet med god musikk på øyrene;);)
    varme klemmer til deg.

    SvarSlett
  17. Veldig gripende å lese det du skriver. Du er en nydelig jente, og jeg håper virkelig at du klarer å ta knekken på denne groteske sykdommen! Klem!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord til meg :)